ConnecTEEN


O projekcie
Projekt „ConnecTEEN: Wzmacnianie systemów wsparcia uczniów i słuchaczy kształcenia zawodowego (VET) w zapobieganiu kryzysom zdrowia psychicznego”, finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+.
Głównym celem projektu jest zwiększenie zdrowia psychicznego i dobrostanu uczniów i słuchaczy kształcenia zawodowego (VET) poprzez dostarczenie skutecznych narzędzi, zasobów i interwencji. Projekt dąży do stworzenia wspierającego i włączającego środowiska, w którym uczący się zawodowo mogą rozwijać się edukacyjnie, społecznie i emocjonalnie.
Trzy główne cele projektu to:
- opracowanie i wdrożenie narzędzia on-line do pomiaru dobrostanu
- opracowanie programu interwencji w środowisku szkół kształcenia zawodowego (VET)
- podnoszenie świadomości i promowanie edukacji w zakresie zdrowia psychicznego
Wdrażając te cele, projekt promuje wspólne wartości, takie jak empatia i włączanie, oraz przyczynia się do zwiększenia atrakcyjności i elastyczności możliwości w kształceniu i szkoleniu zawodowym.
W projekcie planuje się
- Opracowanie i wdrożenie kompleksowego narzędzia oceny dobrostanu, które będzie anonimową ankietą online, dostosowaną do placówek kształcenia zawodowego. Narzędzie to zostanie przetestowane z udziałem 800 uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w czterech krajach partnerskich.
- Opracowanie programu interwencji opartego na metodologii FROG Leadership & Life Mastery. Działania w ramach tego pakietu obejmują:
- przeprowadzenie Międzynarodowego Szkolenia Trenerów w Norwegii dla 8 trenerów.
- szkolenie lokalnych kadr edukacyjnych (łącznie 60 pracowników szkół zawodowych), aby skutecznie wspierały zdrowie psychiczne uczniów i słuchaczy.
- szkolenie Ambasadorów Dobrostanu Uczniów i Słuchaczy (łącznie 120 osób) w zakresie wykrywania i reagowania na sytuacje kryzysowe wśród rówieśników.
- testowanie programu w 12 klasach w czterech krajach (około 240 osób).
- opracowanie platformy internetowej do realizacji programu interwencji.
- Podnoszenie świadomości, promocja zdrowia psychicznego i wypracowanych rezultatów poprzez organizację warsztatów demonstracyjnych i warsztatów rozwoju zawodowego dla specjalistów VET oraz organizację 5 lokalnych konferencji oraz 1 międzynarodowej konferencji w Warszawie.
Dzięki wdrożeniu narzędzia do pomiaru dobrostanu spodziewamy się umożliwić wczesne rozpoznawanie problemów ze zdrowiem psychicznym oraz ułatwić ukierunkowane interwencje wspierające dobrostan uczniów. Ponadto, dzięki programowi interwencji kryzysowej, oczekujemy wyposażenia interesariuszy w niezbędne umiejętności i wiedzę, aby skutecznie reagować na kryzysy zdrowia psychicznego, ograniczając ich wpływ na życie akademickie i osobiste uczniów.
Do kogo kierowany jest projekt?
Projekt skierowany jest do dwóch głównych grup:
- młodzież i młodzi dorośli (w wieku 15–22 lata) uczący się w placówkach VET.
- specjaliści w placówkach edukacyjnych tj. nauczyciele, trenerzy, personel administracyjny, doradcy szkolni i inni specjaliści pracujący bezpośrednio z uczniami i słuchaczami w placówkach VET.
Projekt ma również potencjalny szerszy wpływ na rodziców, decydentów oraz inne organizacje i instytucje edukacyjne pracujące z młodzieżą, takie jak szkoły średnie, wyższe i organizacje młodzieżowe.
Projekt realizowany jest w okresie 12.2024 – 12.2026 w oparciu o zawiązane partnerstwo pomiędzy następującymi podmiotami:
- INTRAS – Hiszpania
- Lyk-z – Norwegia
- Let’s talk about life (Fundacja Życie warte jest rozmowy) – Polska
- TECHINI – Litwa
- Skola Sumperk – Czechy
- WMZDZ (Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie) – Polska
Wartość projektu ogółem: 250 000,00 EUR, 100% finansowane z Funduszy Europejskich
Więcej informacji o pojecie i partnerach na stronie znajdziesz tutaj